Lärarna i Kambodja har generellt mycket låg utbildningsnivå, de flesta har endast gått i grundskolan. Att samtidigt undervisa 40-50 elever i en klass med begränsat undervisningsmaterial är en enorm utmaning. Lärarna är statligt anställda och styrda av den statliga läroplanen. Vilket innebär att vi måste fokusera våra insatser mot att påverka såväl lärarna och utbildningen i sig.
Vad gör S2S? För att både coacha lärarna och elever arbetar vi med olika mentorsprogram:
Elever hjälper elever- StuddyBuddy Ett sätt att hjälpa och stötta de barn som har det svårt att hänga med i undervisningen är vårt mentorsprogram ”StuddyBuddy”. Där får elever i åk 6 möjlighet att vara studiementorer för elever i åk 1-2 som behöver extra hjälp med att lära sig läsa, skriva och räkna. Mentorsparen träffas 2-3 gånger i veckan på skoltid för att tillsammans arbeta vidare utifrån den aktuella undervisningen. Mentorerna får coachning och anpassad ledarutbildning, en gång om året visar vi uppskattning genom att dela ut fina diplom och göra en utflykt.
Lärarcoaching Vi ger "våra" lärare möjlighet att träffa svenska lärare för att utbyta erfarenheter (även de medföljande svenska lärarna lär sig och får en hel del tips med sig hem). Vi arrangerar en lunch för lärarkollegiet där de får träffa kambodjanska entreprenörer och ungdomar som studerar på highschool och universitet. Ett möte som förhoppningsvis ger dem inspiration kring vad en en högre utbildning kan innebära. Norr om Phnom Penh har vi två vänskolor som kommit långt i sin pedagogiska utveckling, dit försöker vi varje år skicka några av våra lärare för att lära, få inspiration och knyta kontakt med kollegor. Målsättningen är att insatserna utvecklar undervisningen och hjälper våra elever att lära.